برق توی سیم با چه سرعتی حرکت می‌کند؟در واقع سرعت حرکت برق درون سیم ربطی به سرعت حرکت الکترون‌ها ندارد. زیرا سرعت رانش (Drift Velocity) یا سرعت میانگین حرکت الکترون‌ها درون سیم تحت تأثیر میدان الکتریکی چیزی حدود یک میلیمتر در ثانیه است. پس اگر الکترون‌ها این‌قدر کند حرکت می‌کنند، پس چطور امکان دارد که برق به سرعت درون سیم جریان پیدا کند. آن‌چه که با «سرعت برق» حرکت می‌کند خود الکترون‌ها نیستند، بلکه موج الکترومغناطیس است که میان الکترون‌ها حرکت می‌کند و سرعتی نزدیک به سرعت نور دارد. ابعاد سیم (سطح مقطع آن) و ویژگی‌های الکتریکی آن از قبیل مقاومت الکتریکی باعث می‌شوند سرعت حرکت موج الکترومغناطیس تا حدودی تغییر کند. به هرحال بیشتر اوقات سرعت حرکت این موج در سیم‌های معمول الکتریکی چیزی  حدود ۹۰ درصد سرعت نور است، یعنی ۲۷۰.۰۰۰ کیلومتر در ثانیه.


موضوعات مرتبط: دیجیتالدیجیتال
برچسب‌ها: دیجیتالالکترومغناطیسبرقسیم

تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 22:50 | نویسنده : حسین |

3آب معدنی تصفیه و پاک شده، اما کاملا استریل نیست و باکتری‌های موجود در آن می‌توانند به تدریج زیاد شوند و آب را ناسالم کنند، مگر این‌که بطری آب تیره‌رنگ باشد یا در تاریکی نگه‌داری شود. ضمنا ممکن است موادی از بدنه پلاستیکی بطری جدا و در آب حل شوند. البته هرکدام از این اتفاق‌ها زمان بسیار طولانی نیاز دارد که تاریخ انقضای روی بطری خیلی زودتر از آن فرا می‌رسد. بنابراین تاریخ انقضای آب معدنی بیشتر جنبه احتیاط دارد و تاکید بر این‌که آب معدنی همیشه سالم نمی‌ماند.

 


موضوعات مرتبط: به من بگوچرا؟به من بگوچرا؟
برچسب‌ها: باکتریآببه من بگو چرا

تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 22:43 | نویسنده : حسین |

1سکسکه یعنی انقباض تشنجی و شدید ماهیچه‌های تنفسی که با پایین رفتن غیرعادی دیافراگم و بسته شدن دهانه حنجره همراه است. انسداد دهانه حنجره باعث تولید صدای سکسکه می‌شود. این صدا هنگام عمل دم به وجود می‌آید. نکته جالب توجه اینکه در اغلب زبان‌ها، کلمه معادل سکسکه، از صدای طبیعی آن گرفته شده؛ مثل hiccap در زبان انگلیسی یا کلمه سکسکه در فارسی. بیشتر سکسکه‌ها در چند دقیقه تمام می شوند، اما گاهی یک حمله سکسکه‌ای ساعت‌ها طول می کشد. گاهی سکسکه پدیده‌ای دوره‌ای است؛ به این معنا که یک حمله خفیف و کوتاه، زمینه را برای سکسکه‌ای طولانی فراهم می‌کند. علت اصلی این پدیده نامعلوم است ولی احتمالا در نتیجه تحریک ناگهانی مری اتفاق می‌افتد. تناوب طبیعی سکسکه در میان افراد مختلف متفاوت، است و تعداد آن بین دو تا ۶۰ سکسکه در دقیقه تغییر می‌کند.


موضوعات مرتبط: به من بگوچرا؟به من بگوچرا؟
برچسب‌ها: ماهیچه های تنفسیبه من بگو چراسکسکه

تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 22:37 | نویسنده : حسین |

1فلفل از پرمصرف‌‌ترین سبزی‌های جهان است و به عنوان دارو و چاشنی غذا کاربردهای فراوانی دارد. این سبزی آتشین پس از جعفری غنی‌‌ترین منبع ویتامین C به شمار می‌رود. فلفل ۲۵ گونه متعدد دارد که پنج گونه آن مورد استفاده بشر است و خود به ۱۴۰ نوع تقسیم می‌‌شود. شاید بتوان حدس زد که اولین بار هندی‌ها این سبزی را شناختند و از آن استفاده کردند! اما دلیل سوزاننده بودن فلفل چیست؟ مولکولی به نام کاپسایسین  (capsicin) عامل تندی است. این مولکول به قدری قوی است که اگر یک گرم از آن را در یک ظرف ۱۰ لیتری آب حل کنید باز هم تندی خود را دارد. نکته جالب اینجاست که گیرنده این مولکول در سلول‌های چشایی سطح زبان، با گیرنده حس گرما یکسان است، بنابراین سلول‌های چشایی با گرفتن این مولکول، حس داغی را به مغز مخابره می ‌کنند و مغز پیغام «خطر آتش گرفتن» را به دهان ارسال می‌‌کند؛ همین است که با خوردن فلفل احساس سوختگی می‌کنید ولی اثر یا تاولی از این سوختگی باقی نمی‌ماند. جالب‌‌تر آنکه سلول‌های حسی تنها در سطح زبان وجود ندارند و در سطح بدن نیز پخش هستند. به همین دلیل اگر فلفل را دور دهان یا روی پلک چشم بمالید، باز همین احساس را ایجاد می‌کند.


موضوعات مرتبط: به من بگوچرا؟به من بگوچرا؟
برچسب‌ها: فلفلبه من بگو چراچاشنیدارو

تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 22:24 | نویسنده : حسین |

موسیقی یا خُنیا هنر است که از صداها تشکیل شده است. عناصر معمول موسیقی ارتفاع (که لحن و هارمونی را در بر دارد)، ریتم (و مفاهیم مربوط به آن، شامل ضرب (موسیقی)، متر، ومفصل‌بندی (articulation))، فورته، و ویژگی‌های صوتی رنگ صدا (timbre) و بافت است.

ریشه واژهٔ خنیا و موسیقی

واژهٔ موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمهٔ Mousika و مشتق از کلمهٔ Muse می‌باشد.

خنیا از ریشه «خونیاک» زبان پهلوی و «هو نواک» اوستایی است که خود آن از دو قسمت تشکیل شده است: «هو]به معنای نیک، زیبا، خوش، برای نمونه در واژه‌های هومن (= نیک اندیش)، خسرو (= خوب نام)، و «نواک» به معنای نوا. در کل هونواک، خونیاک و خنیا به معنی «نوای خوش» است.

موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.


موضوعات مرتبط: پرونده ویژهموسیقی
برچسب‌ها: موسیقیواژه

تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 9:20 | نویسنده : حسین |

عینک به قاب‌های دارای عدسی شیشه‌ای گفته می‌شود که در جلوی چشم‌های انسان قرار داده می‌شود تا دید و سوی چشم‌ها را بهتر کند. گاه هم از عینک‌ها تنها به منظور زیبایی و زینت یا محافظت از چشم‌ها استفاده می‌شود. عینک‌های ویژه‌ای هم وجود دارد که برای مشاهده صحنه‌هایسه‌بعدی یا واقعیت مجازی بکار می‌روند.

عینک آفتابی عینکی با عدسی‌های تیره است که برای محافظت چشم از نور شدید محیط به کار می‌رود. به عینکی که عدسی آن شعاع‌های نور عبور یافته را به هم نزدیک نموده یا دور سازد (واگرا یا همگرا باشد) عینک طبی می‌گویند. عینک طبی برای اصلاح دید در عیوب انکساری چشم به کار می‌رود.

نخستین عینک قابل قرار دادن روی صورت را سالوینو دآمراتی (Salvino d'Armati)، اهل ایتالیا، در سال ۱۲۸۴ میلادی ساخت.

 
عینک مطالعه
 
یک عینک آفتابی
«برای مطلاعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید»

موضوعات مرتبط: به من بگوچرا؟به من بگوچرا؟
برچسب‌ها: عینکطبیآفتابیوسایل

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 9:8 | نویسنده : حسین |

ذرت یا جواری یکی از غلات مهم است. منشا آن قاره آمریکا بوده‌است و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد.ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و سرشار از کالری است.

ذرت
تفاوت گل نر با ماده
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های کاملینید
راسته: چمن‌سانان
تیره: چمنیان
زیرتیره: Panicoideae
تبار: Andropogoneae
سرده: Zea
گونه: Z. mays
نام علمی
Zea mays
L.

پیشینه[ویرایش]

ذرت تا قبل از سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا بعنوان یک گیاه زراعی شناخته شده نبود. اما این گیاه را از قرن‌ها پیش در آمریکای مرکزی می‌شناختند و توسط مردم سرخ‌پوست آمریکا کشت می‌شد. بهمین سبب نام لاتین ذرت از یکی از طوایف سرخ‌پوست بنام Marisi Mahig گرفته شده است.

نام این گیاه در زبان انگلیسی corn در عربی ذرت و بلال است. نام فارسی این گیاه جواری (فرهنگ دهخدا) است ولی واژهٔ عربی ذرت بکار برده می‌شود.

ویژگی‌های دارویی[ویرایش]

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

  • پماد ذرت خشک کننده زخم‌ها می‌باشد.
  • ذرت غذای خوبی برای پیشگیری سرطان است.
  • استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.
  • روغن ذرت کلسترول خون را پائین می‌آرود.
  • روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است.

ساختار و فیزیولوژی[ویرایش]

ساقه‌های ذرت از لحاظ ظاهری شبیه ساقه‌های بامبو هستند و میانگره‌ها به طور معمول به ۱۷ اینچ می‌رسند. ذرت فرم رشد محدود دارد و برگ‌های پایینی، برگ‌های شمشیری وسیعی هستند که عموماً ۱۰۰-۵۰ سانتی‌متر طول و ۱۰-۵ سانتیمتر عرض دارند (۴-۲ فوت در ۴-۲ اینچ). ساقه‌ها ایستاده هستند، ۳-۲ متر (۱۰-۷ فوت) ارتفاع دارند و تعداد زیادی گره دارند که معمولاً دارای برگ‌های بزرگ هستند. زیر این برگ‌ها و درست نزدیک ساقه، بلال‌ها بوجود می‌آیند. آنها روزانه mm 3 رشد می‌کنند. بلال‌ها گل آذین ماده هستند که با چندین لایه برگ محکم پوشانده شده‌اند بطوریکه تا زمان ظهور رشته‌های زردکمرنگی که از انتهای بلال بیرون می‌زند، به آسانی خودشان را نشان نمی‌دهند. این رشته‌ها کلاله‌های بلند شده‌ای هستند که شبیه یک دسته مو هستند و در ابتدا بهرنگ سبز هستند و سپس زرد یا قرمز می‌شوند. کشت جهت سیلو کردن علوفه معمولاً متراکم‌تر انجام می‌شود و در نهایت درصد پایین‌تری بلال و بیشتر ماده گیاهی بدست می‌آید. واریته‌های خاصی از ذرت اصلاح شده‌اند بطوریکه بلال‌های خیلی بیشتری تولید می‌کنند. اینها منبع baby cornها هستند که به عنوان یک سبزی در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. ذرت یک گیاه شب بلند اختیاری است و گلدهی آن پس از دریافت تعداد مشخصی دگری دی (degree day) در دمای بیشتر از ۱۰ درجه در محیطی که سازگاری پیدا کرده است اتفاق می‌افتد. مقدار تاثیر شب‌های بلند بر تعداد روزهایی که باید طی شود تا گلدهی ذرت انجام شود بصورت ژنتیکی کنترل می‌شود و توسط سیستم فیتوکروم تنظیم می‌شود. نوردورِگی (فتوپریودیسم) در ارقام گرمسیری معمول نیست بطوریکه ویژگی روزهای بلند عرض‌های بالاتر باعث می‌شود گیاهان بسیار بلند شوند و لذا زمان کافی برای تولید بذر قبل از اینکه با یخ زدگیاز بین بروند را ندارند. با این وجود این ویژگی در استفاده از ذرت جهت تولید سوخت زیستی ممکن است مفید باشد. در انتهای ساقه ذرت کاکل ذرت یا همان گل آذین نر وجود دارد. وقتی کاکل رسیده می‌شود و شرایط آب و هوایی گرم و خشک است، بساک‌ها در روی کاکل شکفته می‌شوند و گرده‌ها را آزاد می‌کنند. گرده ذرت آنموفیلوس است (توسط باد منتشر می‌شود) و به خاطر سرعت زیاد پایین افتادنش، بیشتر گرده‌ها به فاصله زیادی از کاکل نمی‌افتند. هر کلاله برای تولید یک‌دانه ذرت باید گرده افشانی شود. بلال‌های جوان می‌توانند بصورت نارس مصرف شوند اما وقتی گیاهان بالغ شدند (غالباً در ماه‌های پاییز) چوب وسط آن سفت‌تر می‌شود و رشته‌ها نیز خشک می‌شوند بطوریکه قابلیت خوراکی خود را از دست می‌دهند. در انتهای فصل رشد، دانه‌ها خشک می‌شوند و جویدن آنها بدون پختنشان در آب جوش مشکل است. تکنیک‌های مدرن کشاورزی، در کشورهای پیشرفته معمولاً روی کشت متراکم تکیه می‌کند که یک بلال در هر ساقه تولید می‌کند.


موضوعات مرتبط: پرونده ویژهزیست شناسی
برچسب‌ها: ذرتزیست شناسیگیاه

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 27 اسفند 1393 | 8:27 | نویسنده : حسین |

Image-Al-Kitāb al-muḫtaṣar fī ḥisāb al-ğabr wa-l-muqābala.jpgجبر: شاخه‌ای از علم ریاضیات است که به مطالعه ساختار و کمیتمی‌پردازد. در جبر از نشانه‌ها و معادلات برای نشان دادن ارتباط بین مفاهیم جبری استفاده می‌کنند. متغیرها و ثابت‌های مختلفی در روابط جبری وارد می‌شود و طبق اصول خاصی که برای هر کدام از انواع این معادلات مقرر شده مقادیر متغیرها به دست می‌آید.
می‌توان جبر را تعمیم و تجریدی از حساب دانست که در آن بر خلاف حساب عملیاتی مانند جمع و ضرب نه بر اعداد بلکه بر نمادها انجام می‌گیرد. جبر در کنار آنالیز و هندسه یکی از سه شاخه اصلی ریاضیات است. علم جبر نخستین بار از مشرق‌زمین شروع شد و دانشمندانی چون خوارزمی و غیاث‌الدین جمشید کاشانی در این علم تاثیرگذار بودند.


موضوعات مرتبط: پرونده ویژهریاضیات
برچسب‌ها: جبرریاضیات

تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 | 23:49 | نویسنده : حسین |

حتما شنیده‌اید که می‌گویند غرور باعث برآمدن قفسه سینه می‌شود یا احساس شادی از سرتاپا را فرا می‌گیرد. خب این موضوع واقعیت دارد، همان‌طور که فراگیری آن در تمام جهان درست است. حالا ما می‌توانیم یک اطلس از این احساسات و محل بروزشان در بدن داشته باشیم.
محققان مدت‌هاست می‌دانند احساسات به برخی تغییرات فیزیکی در بدن مرتبط است. برای مثال وقتی مضطرب و نگران می‌شوید کف دستتان عرق می‌کند یا با شنیدن صدای‌های ناآشنا در نیمه شب ضربان قلب‌تان افزایش پیدا می‌کند. حالا یک تحقیق جدید نشان داده احساسات مختلف در تمام جهان با مناطق مشخصی از بدن مرتبط است و در زمان بروز آن احساس، بروز فیزیولوژیکی‌اش در بخش‌های مشخصی از بدن اتفاق می‌افتد.
۷۰۰ داوطلب از سوئد، فنلاند و فیلیپین در تحقیقی شرکت کرده‌اند که به امید ایجاد یک اطلس درباره ارتباط تظاهرات بدنی آنها با احساسات مشخص انجام شد. هر کدام از شرکت‌کنندگان به صورت جداگانه در معرض، صحنه‌ها، جملات، حالات صورت و موقعیت‌های احساسی خاص قرار گرفتند. سپس بعد از هر موقعیت احساسی خاص، آنها موقعیتی از بدن‌شان را که در زمان تجربه آن احساس خاص، با قبل تفاوت می‌کرد گزارش کردند. سپس  آنها در دو کامپیوتر جداگانه مناطقی از بدن که طی بروز هر احساس مشخص دچار افزایش حس و تظاهرات مثبت یا کاهش حس و تظاهرات منفی شده بود با رنگ‌هایی جدا مشخص کردند. تظاهرات بدنی مثبت مانند احساس گرما و قدرت با رنگ‌های گرم و تظاهرات منفی مثل احساس ضعف یا سرما با رنگ‌های سرد نمایش داده شدند.
با این تحقیق، محققان توانستند به صورت آماری مناطق مختلفی از بدن را بیابند که به هر احساس آزمایش شده واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه مشخص شد احساساتی مانند شادی، تحقیر و عشق سوای ملیت شرکت کنندگان کدام منطقه مشخص از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنها سپس یک کنترل نهایی برای کاهش ریسک بیان احساسات مختلف در زبان‌های مختلف را بر نتایج اعمال کردند تا نتایج به صورت یکسان و با بیان غیرتشبیهی به دست بیاید. نتایج این تحقیق در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. در این تحقیق همزمان با مشخص شدن ارتباط هر احساس به منطقه‌ای از بدن، معلوم شد برخی نواحی در احساسات مختلف همپوشانی دارند. برای مثال احساسات پایه مثل خشم یا ترس با افزایش تظاهرات بدنی در ناحیه بالایی قفسه سینه مشخص می‌شوند، همان طور که هر دوی آنها باعث افزایش ضربان قلب و نرخ تنفس خواهند شد. خوشحالی اما تنها احساس آزمایش شده‌ای است که تمام بدن را فرا می‌گیرد. این یافته‌ها به محققان کمک می‌کند در یابیم احساسات در بدن چطور عمل می‌کنند.

اطلس احساسات

اطلس احساسات
در این اطلس تصویری، رنگ‌های گرم بیانگر افزایش احساس ناحیه‌ای و رنگ سرد بیانگر کاهش احساس ناحیه‌ای است. مناطق تیره هم درگیر آن احساس خاص نشده‌اند


موضوعات مرتبط: پرونده ویژهزیست شناسی
برچسب‌ها: اطلس جدیدی درباره نشانه‌های فیزیولوژیک بدن در حین بروز احساسات

تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 | 23:31 | نویسنده : حسین |

1

کنفوسیوس یک فیلسوف بود که در زمان باستان در چین زندگی می‌کرد. تعلیمات او بیشتر در مورد مسائل اخلاقی و فضایل انسانی بود. هر چند گفته‌های او در زمان خودش چندان مورد توجه نبود اما بعدها به صورت اساس تفکر و مذهب چینی‌ها درآمد. احتمالا تا پیش از پیدایش مکتب کمونیسم در قرن ۲۰، مکتب کنفوسیوس مهم‌ترین نقش را در زندگی چینی‌ها داشته. مکتب کنفوسیوس شبیه به مذهب است، اما به جای پرستش خدایان متعدد، به یک راهنما برای فضایل اخلاقی و روش حکومتی معتقد است. کنفوسیوس در بیشتر دوران عمرش از مقامات چندان بلندپایه نبود اما دانش زیادی داشت. در چین باستان آموزش و پرورش از حقوق ویژه اشراف بود. اما کنفوسیوس با شیوه خودش این حق را از آنان گرفت و شاگردانی را جذب کرد و آموزش داد. کنفوسیوس سه هزار شاگرد داشته و در میان آنها چند تن جزو دانشمندان آینده بوده‌اند. هسته تعالیم کنفوسیوس را زن (Zen) می‌نامند ؛‌ این واژه را به درستی نمی‌توان معنی کرد. به اعتقاد خود وی، zen به معنی «عشق ورزیدن به نوع بشر» است. این فیلسوف عصر باستان، در تعالیم خود پنج رابطه مهم و عمده ارباب و رعیت، پدر و پسر، برادر با برادر، دوست با دوست و زن و شوهر را مورد بحث قرار داد. اگرچه کنفوسیوس چند هزار سال پیش زندگی می‌کرد اما تأثیر او بر زندگی روزمره چینی‌ها هنوز هم باقی است

.


موضوعات مرتبط: به من بگوچرا؟به من بگوچرا؟
برچسب‌ها: چرا کنفوسیوس، در نظر چینی‌ها بسیار گرامی است؟به من بگو چرا

تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 | 23:22 | نویسنده : حسین |
4-1اسب‌ها هرگز نمی‌توانند محتویات معده‌شان را بالا بیاورند؟

۹۰ درصــــــــد رانندگان تاکسی آمریکا، از جامعه مهاجران هستند؟

چشم شترمرغ از مغز او بزرگ‌تر است؟

به طور میانگین مردم روی زمین از عنکبوت بیشتر از مرگ می‌ترسند؟

چشم‌‌های ما از زمان تولد به یک اندازه است اما بینی‌ و گوش‌ها از رشد کردن باز ‌نمی‌ایستند؟

صدای اردک تنها صدایی است که انعکاس ندارد و هیچ‌کس دلیل آن را نمی‌داند

یک جفت موش می‌توانند با  زاد و  ولد در ۱۸ ماه به بیش از ۲ میلیون موش تبدیل شوند

کلمه TYPEWRITER طولانی‌ترین کلمه انگلیسی‌ است که همه حروف آن روی یک سطر از صفحه کلید کامپیوتر قرار گرفته است؟

زن‌ها همواره دو برابر مردها پلک می‌زنند؟

هر سال ۱۰۰ نفر به دلیل در رفتن فنر خودکارهای فشاری به خفگی دچار می‌شوند؟

اگر شدید عطسه کنید ممکن است یکی از دنده‌هایتان بشکند و اگر عطسه‌تان را نگه دارید، شاید رگ‌های مغزتان یا گردنتان پاره شود و بمیرید!


موضوعات مرتبط: آیا میدانیدآیا میدانید
برچسب‌ها: آیا می‌دانید که…

تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 | 23:18 | نویسنده : حسین |

خواب مار و شکل مولکول بنزن
خیلی‌ها معتقدند اگر کسی خواب مار ببیند تعبیرش ثروت است ولی فریدریش آگوست ککوله، شیمیدان آلمانی با رویای مار به یک کشف بزرگ دست یافت و موفق شد نقش مهمی در پیشرفت علم شیمی آلی داشته باشد. ماری که ککوله در خواب دید به او کمک کرد ساختار حلقوی مولکول بنزن را پیش‌بینی کند. مدت‌ها دانشمندان شیمی بر سر شکل مولکولی بنزن که فرمول بسته آن به صورت C6H6 کشف و ثابت شده بود اختلاف نظر داشتند و هیچ ساختاری نمی‌توانست خصوصیات شیمیایی این ماده را توجیه کند. یک شب که ککوله در اتاق کارش مشغول نوشتن یک کتاب درسی بود و کارها خوب پیش نمی‌رفت صندلی‌اش را مقابل شومینه گذاشت تا کمی استراحت کند و به خواب رفت. در خواب پیکر مارمانندی را دید که دمش را به دندان گرفته است و دور خود می‌چرخد. ککوله چنان از خواب پرید که انگار صاعقه‌ای بیدارش کرده و بقیه شب را به تنظیم جزئیات فرضیه‌اش گذراند. فرضیه‌ای که ساختار مولکولی بنزن را حلقوی معرفی می‌کرد؛ شبیه ماری که دمش را به دندان گرفته باشد!

 

راز سر بزرگ اینشتین4-1
از هر کس بپرسید فرمول معروف E=mc2 را چه کسی کشف کرد، برای پاسخ دادن نیازی به فکر کردن ندارد. لازم نیست فیزیکدان باشید یا خیلی شیفته و شیدای علم که این دانشمند را بشناسید. آلبرت اینشتین به اندازه کافی معروف است. اما درباره لحظه تولد این نابغه پرآوازه چه می‌دانید؟ اگر فکر می‌کنید از همان اول باهوش و استثنایی بوده و مثلا موقع تولد حرف می‌زده یا رفتار عجیب دیگری داشته سخت در اشتباهید. این اعجوبه فیزیک موقع تولد بسیار چاق بود و در واقع چاقی غیرطبیعی داشت. وقتی مادر بزرگ آلبرت برای اولین‌بار او را دید مرتب تکرار می‌کرد: «خیلی چاق است. خیلی چاق است». البته مشکل، فقط چاق بودن نوزاد نبود. بزرگ بودن غیر طبیعی سرش هم اطرافیان را نگران می‌کرد. حتی مادرش تصور می‌کرد کودک ناقص است اما بعد از چند ماه سر و بدن اینشتین به اندازه‌های طبیعی بازگشت. شاید هم سر این نابغه در لحظه تولد بزرگ‌تر از نوزادان طبیعی بوده چون مغز بزرگ‌تری داشته!

 

خونخواری که عاشق بستنی بود
روم باستان امپراتوران زیادی را در تاریخش ثبت کرده ولی نرون یکی از معروف‌ترین آنهاست و حرف‌های زیادی درباره‌اش وجود دارد. نرون آخرین امپراتوری است که به خانواده اگوستوس تعلق داشت و بعد از اینکه در سال ۵۴ میلادی مادر جاه‌طلبش، پادشاه را مسموم کرد، جانشین پدر شد. در تاریخ روم باستان بسیار آمده است که نرون پادشاهی بی‌رحم و فاسد بود و شاید این را هم درباره آخرین امپراتور از خانواده اگوستوس شنیده باشید که همیشه در این توهم به سر می‌برد که در شعر و موسیقی استعداد ویژه‌ای دارد. از همه اینها که بگذریم علاقه نرون به نوشیدنی‌های خنک هم شهرت داشت و یک جورهایی عاشق بستنی بود. گرچه در روم باستان چیزی به نام بستنی وجود نداشت ولی در تاریخچه تحول این خوراکی سرد و شیرین می‌شود ردپای خودخواهی‌های نرون را هم پیدا کرد. او علاقه زیادی به خوردن میوه‌ها و آبمیوه‌هایی داشت که با یخ‌های کوه آلپ خنک می‌شدند.

برای ادامه به ادامۀ مطلب مراجعه فرمایید.


موضوعات مرتبط: پرونده ویژهفیزیکتاریخ
برچسب‌ها: تاریخ پر از روایت‌های شگفت انگیز است

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 | 23:11 | نویسنده : حسین |


موضوعات مرتبط: زیست شناسی
برچسب‌ها: آیا شیرها خواب می بینند؟

تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393 | 23:2 | نویسنده : حسین |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ستاره مادرید